Co je Ozonová vrstva?

Co znamená termín Ozonová vrstva? Vysvětlení pojmu, definice hesla

Ozonová vrstva je název části stratosféry, která se nachází ve výši mezi 25 až 35 km nad povrchem Země. Zde se nachází zvýšený poměr ozonu vůči obvyklému kyslíku. Tato vrstva je nesmírně důležitá pro život na Zemi, chrání ji před působením ultrafialového záření. Byla objevena v roce 1913 a také podrobně zkoumána. Od třicátých do šedesátých let minulého století byla založena celá síť stanic, které měří množství ozonu. Množství ozonu nad povrchem se udává v jednotkách Dobsonech, pojmenovaných po britském meteorologovi, který je autorem spektrofotometru. Tento přístroj umí změřit množství ozonu ve stratosféře i ze Země.
Pokud v ozonové vrstvě dojde k setkání molekul kyslíku s fotony ultrafialového záření, naroste obsah ozonu. Molekuly se rozštěpí na dva atomy, které dále reagují. Ozonová molekula pohltí ultrafialovou energii fotonu a ultrafialové záření se tak sníží. Tím jsou lépe chráněny živé tkáně různých organizmů.

Co je to Ozonová vrstva? Význam slova, termín, Odborný výraz, definice slova Ozonová vrstva. Co znamená slovo Ozonová vrstva z kategorie Příroda?

Informace jsou bez jakékoliv záruky, neručíme za faktickou správnost, aktuálnost a jazykovou přesnost uvedených informací. Výše uvedený text byl napsán redaktorkami Superia.cz

Tento text (Ozonová vrstva) můžete sdílet s přáteli na specializovaných společenských sítích Twitter, Redditu nebo Facebook.

Sdílet na Redditu        Sdílet na Facebooku   Sdílet na Pinterestu     Sdílet na Twitteru

Pojem Ozonová vrstva patří do kategorie příroda

Klíčová slova: přesný význam, slovník, příroda, wiki, význam slova, co je to Ozonová vrstva?, terminus technicus, synonymum, názvosloví, význam pojmu, odborný výraz, informace, termín, heslo, co to je, Ozonová vrstva, terminologie, význam

Pojem Ozonová vrstva je v kategorii příroda, ilustrační obrázek

Co znamená pojem Ozonová vrstva? Definice termínu, výrazu z Wikipedie

Následující definice pojmu pochází ze stránek Wikipedia.cz. Licence CC-BY-SA.

Ozonová vrstva je část stratosféry ve výšce 25 až 35 km nad zemským povrchem, v níž se nachází značně zvýšený poměr ozonu vůči běžnému dvouatomovému kyslíku. Hraje mimořádně významnou roli pro pozemský život, neboť chrání planetu před ultrafialovým zářením.
Zvýšený poměr ozonu znamená pouhých několik částic v milionu, což je mnohem více, než kolik je ozonu v přízemních vrstvách, ale stále velmi málo v porovnání s hlavními složkami atmosféry. Ozonovou vrstvu objevili roku 1913 francouzští fyzikové Charles Fabry a Henri Buisson. Její vlastnosti podrobně prozkoumal britský meteorolog Gordon Dobson, který také vyvinul jednoduchý spektrofotometr, kterým lze měřit stratosférický ozon z povrchu Země. Mezi roky 1928 a 1958 Dobson založil celosvětovou síť stanic monitorujících ozon, která funguje dodnes. Mírou množství ozonu ve sloupci nad povrchem je dobsonova jednotka, pojmenovaná právě po Dobsonovi.
Oblast, kde je ozónová vrstva výrazně oslabená, se nazývá ozónová díra a v současné době se nachází hlavně na pólech planety.

Odkazy na jiné weby a vyhledávače

Zkusit najít heslo Ozonová vrstva ve slovníku cizích slov od Seznam.cz

Chraňte své soukromí a hledejte slovo Ozonová vrstva ve vyhledávači DuckDuckGo

Zkusit najít pojem Ozonová vrstva ve vyhledávači Yahoo

Zkusit najít heslo Ozonová vrstva ve fulltextu vyhledávače Info.com

Najít výraz Ozonová vrstva ve Wikislovníku

Najít termín Ozonová vrstva ve vyhledávači Yandex

Dál můžete zkusit hledat slovo Ozonová vrstva například v Microsoft Bing, v nabídce zboží na Heureka.cz, ve fulltextu Google.cz, ve videích na Youtube nebo v Lingea slovnících.

Náhodných výběr hesel, pojmů a odborných termínů

Nyní již víte co je to Ozonová vrstva? resp. jaká je definice termínu Ozonová vrstva? Je tu uvedeno krátké vysvětlení odborného pojmu Ozonová vrstva, odpověď na dotaz co je to Ozonová vrstva?. Víte např. kdo to je Ondřej Vetchý? Znáte a víte kdo je Frikulín? Informace uvedené zde mohou být zastaralé či neaktuální. Texty neaktualizujeme pravidelně. v závislosti na oboru a kontextu. Doporučujeme proto pokusit se najít heslo Ozonová vrstva i jinde než v sekci než v příroda. Některé texty jsou rozšířeny o citaci z české Wikipedie. Je zde uveden i odkaz na konkrétní stránku ze zmíněné encyklopedie. Takový text je šířen pod licencí CC-BY-SA. Ostatní texty je možné citovat dle zákona s uvedením zdroje.

Děkujeme za návštěvu online internetového slovníku zaměřeného především na slovníková hesla, přesné vysvětlení slov, popisy termínů, zajímavosti, definice odborných pojmů, známé i neznámé pojmy s názvem Co Je To?.

Víte co znamená zkratka AYOR, JFGI nebo WIYF? Tyto a další zkratky naleznete na našem spřáteleném webu.